Tuesday, December 16, 2014

BABY KURANG GERAK

Assalamualaikum


Anak kesayangan ibu dan ayah minggu ke 28, hidung dia ikut bapak dia lah. mancung kot. ker sebab aku asik dengar lagu industan ni sepanjang mengandung. hahahahaa.. perasan






ikut bapak dia lah, cuba zoom hidung tu. hahahaha 

Minggu ke 28, aku macam biasa lah kerja. tapi sejak semalam aku memang rasa baby aku kurang gerak. tapi aku sedapkan hati jak, mana tau kan baby tidur ka apa ka, tapi mahu tidak mahu aku pi jugak mengoogle, rasa nya banyak juga entry dari blogger-blogger di luar sana yang kongsi cerita bab baby kurang gerak ni, ada yang positif ada yang negetif.

Aku apa lagi mula sudah risau, aduh kenapa dari semalam aku tidak fikir, sudah berapa jam kan. aku cal suami aku, dan cakap baby ndak gerak dari semalam lagi, suami aku pula fikir positif. kata nya mungkin baby tidur, takkan lah tidur lama sangat. adehhh.. aku ambil kunci lock computer opis, terus turun gi paking cari suami aku, aku ok lagi masih boleh cool. tapi bila dalam kereta airmata ku mengalir tiba-tiba takut kalau-kalau ada apa-apa hal berlaku, wahhhhh..tidak boleh ku bayangkan, aku terus cakap-cakap dengan baby. tapi baby ndak da respon. menangis lagi. suami aku cakap jangan lah fikir bukan-bukan, siap suruh aku lap air mata, takut dia nanti pi klinik mata merah kan, heran plak orang. hahaha.

Sampai jak klinik panel Genevieve, terus nama aku di panggil. aku apa lagi. cepat-cepat masuk bagitahu doktor yang baby aku kurang bergerak, doktor cakap mungkin dia tidur, aikkk.. sama pulak dengan suami aku, then doktor suruh aku baring, dia scan perut, kata nya nahh tu baby kamu. cantik dengupan jantung. dia tidur lah. terus aku rasa lega.. syukur alhamdulilah baby sihat rupanya tapi dia malas sikit. lepas tu aku suruh doktor check jantina sekali. hahahaha, doktor pun check, tapi baby macam biasa, dia siap kepit paha lagi. adoiii nak, bila lah mommy berpeluang mahu tahu jentina ni, doktor pun dah membebel-bebel kata nya anak ibu ni nakal lah ndak mau kasi tengok benda tu. hehe, aku pon naik kesian dekat doktor tu. tidak mengapa lah mungkin seperti biasa baby mahu buat suprise kot. lepas tu doktor cakap lagi baby kamu ni kepala di atas lah, patut 7 bulan macam ni, kepala dia kat bawah. ini lagi bikin aku susah hati, tapi kata doktor takpa, nanti dia boleh pusing lagi, sebab baru 7 bulan, ruang masih ada lagi..

Aku pas jumpa doktor tu, masuk kereta bagitahu suami aku, yang baby kat dalam ni kepala dia masih kat atas lah, siap mengoogle lagi, banyak juga info-info aku dapat, aku bagitahu suami sebelum kita tidur, kita kena pujuk baby supaya dia turun, pastu kita bagi dia dengar surah-surah. hah ini tugas en somi. hahahaha

11.12.2014 aku ada temujanji bsp + scan, bsp aku kali ni amat lah memberangsangkan:-

Tarikh              FBS           2HPP                                    PRELUNCH            PRE DINNER
13.11.14         4.6              5.2                                        4.7                             5.9
11.12.14         4.5              6.0(makan donat 1 bji jak)    4.6                              5.7

Doktor saima irsyad yang bertugas scan aku tu, orang india ok.. cantik pulak tu macam pelakon industan, miahahahah.. aku telan liur jak tengok dia, pastu usap perut, kalau lah anak aku ni macam muka c,doktor ni.. cumil nya, hahahaha.. mana boleh anak orang Buton + Bugis = hindustan hahahaha
(tapi why not?? mana tau rezeki)
aku kalau duduk sendiri-sendiri, macam-macam sudah ku fikir yang tidak masuk akal pun, aku fikir.lepas tu senyum sendiri-sendiri. siap aku tanya lagi doktor time mahu scan aku tu, doktor saya ada soalan lah, pada 09.12.2014 saya tidak rasa pergerakan baby, jadi saya pi lah check dekat klinik panel yang company sediakan dia siap scan lagi, tidak mengapa ke baru selang 2 hari. hari ni doktor mahu scan saya lagi??? confidence nya aku. terus doktor tu cakap. scan nie lain, macam saya tangkap gambar u lah. ada effect ke?? dan saya dah bertahun-tahun berdiri kat depan mesin ni, ok aja pun.
ni lah aku, selalu baca info-info kat google tu, pastu dengar cakap orang-orang yang tidak bertauliah. patut nya tanya lah pada doktor ke apa ke? hehehe. lepas ni sebulan 4x scan lah.. rindu dekat my baby ni.

Tapi bila aku ingat-ingat balik, anak aku memang jenis yang kurang gerak lah, dia bergerak pun bermusim, kadang satu hari dia gerak terus, sampai tulang rusuk aku sakit betul, tapi kadang satu hari dia tak mo bergerak, macam mana ni?? pernah ke orang mengalami nya?? pernah sekali tu dia bergerak kuat sangat, jadi aku pon complaint lah dekat en suami, terus baby ni merajuk, tak mo bergerak eh.. aku pujuk-pujuk pon dia tak mo jugak, ayoyoyo, dia dengar ke apa yang aku cakap ni?? hamboiii merajuk nampak!! ini ikut perangai bapak dia lah nie. suka sangat merajuk. ok-ok baby tendang lah ibuk sekerap mana pon, ibuk tak mo merungut-merungut dah.. yang penting baby sihat yer?? nanti kita boleh gi kk jalan-jalan. ayah sudah janji tu. huhuhu (ada ka laki aku janji??) mengada jer tauuuu!!!


Ok lah, rasa nya sampai sini dulu lah, next entry mo cerita pasal perjumpaan aku dengan pengawai perunding pemakanan. hahahaha.

publish..


4 comments:

  1. jaga kesihatan and pemakanan sis.Semoga tuhan lindungi sis and baby sis.Amin :)

    ReplyDelete
  2. hi idah.. kalau baby kurang gerak, tekan je perut tuu..and goyang belly..hehehe.. dulu pon sy buat mcm tuu.. seronok kan baby tido dalam perut.. Dah keluar, nak berjaga jee.. kite plak yang tak cukup tido.. hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke?? Saya sampai nk mnangis klu baby tk gerak takut sngt. Ok nnti klu baby tdo, saya try cara awk ek. Terima kasih.

      Delete

Kisukisuka@idahku's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah