Tuesday, April 28, 2015

SEINDAH - DI JADIKAN INDAH


Assalamualaikum



 latest pic october'2014

To be honest, sebelum aku menulis dengan lebih panjang lagi.. aku ingin mengucapkan terima kasih kepada sahabat-sahabat yang tidak jemu mendoakan aku, keluarga jauh @ pun dekat.. kawan facebook yang terbaca blog aku atau pun terbaca luahan isi hati ku di facebook, hehe..

di jadikan indah..banyak rintangan yang ku lalui, tapi berkat usaha,doa,tawalkal,dan redha.. aku hampir ke tahap itu.

pada 22/05/2014 aku sekali lagi di uji, takut,berserah,sedih semua bercampur baur, hanya ALLAH yang mengetahui apa yang ku rasa ketika itu. dear hubby tidak henti-henti menemani aku kesana kesini, beri semangat..kekuatan.. kadang kala aku terasa ALLAH sedang menguji aku, bukan menguji sekali, tapi berkali-kali.. kerana mungkin aku sudah berada jauh daripada nya. aku cuba kuat kan diri, dari sebuah ujian.. aku memahami erti sebuah kesabaran.
setelah beberapa hari aku bercuti, akhirnya husban aku menyuarakan isi hati nya (chewah hehe) agar kami menunda dulu, cita-cita dan keinginan kami untuk mempunyai cahaya mata sendiri. dan aku pun terus bersetuju mungkin sebab aku perlukan rehat untuk jangka masa yang lama.  (kira2x 5 or 6 bulan begitu) selepas itu go try again. hehehe
07/06/2014 aku rilex2x bersama my hubby almaklum lah saturday, ada seorang macik ni kira nya macik ni terkenal juga lah di kampung longdanau ni. dia datang bertandang kerumah, tujuan utamanya adalah untuk mengurut adik ku yang kini hamil 5 bulan. dan dalam kesempatan itu juga, aku pun mula lah ingin sentuhan urutan dari macik tersebut. hahaha (menyempat lagi)
dalam mengurut2x perut ku sambil ku mendengar macik tu berceloteh, lucu hoke.. best walaupun kurasa sekian lama dia mengurut semakin sakit, tapi semua tu ku tolak tepi. hahahaha, urut punya urat, 

macik ~~~~'' macam bunting jak kau ni tau!! (mengandung)
aku~~~~ dalam hati ku aaaa??? biar betul, biar betul. '' iya ka macik??
macik~~~ tidak lama mengandung, sebab hidup bergerak2x rahim mu.
aku~~ oooooo (terkedu seketika)
selesai aku berurut terus aku lari pi bilik, '' yang2x (pangilan ku untuk my hubby) bilang macik tu, aku mengandung. betul ka itu yang??
dalam minda ku bercampur baur antara suka,takut, tapi yang banyak nya takut lah. takut en hubby bersedih lagi. namun ku kuat kan hati..ehhh,ehhh,ehhh (apsal aku terlebih pikir plak kan?? sebab macik tu bukan kasih confirm pun. dia cakap MACAM jak) hahahahaha
ok-ok, dont fikir bukan2x, sebab baru berapa hari ni.. just tenangkan fikiran.. 
hari demi hari.

                                                      
1 month~~ kurasa diri ku terlalu lah alahan kepada bau bilik tidur ku sendiri
no..no..no, harus rilex lagi, kini datang lagi.. cirit birit tahap gaban, pening satu hal. makan ndak lahap sudah (makan sikit-sikit) aku masih berlagak tenang seolah-olah tiada apa yang berlaku. tapiiiii kerilexkan ku tidak bertahan lama. akhir nya aku  beli UPT. hahahaha <----- ini pun perlu cerita ka???
'

'

'

'

'

'
akhirnya~~ dengan kesyukuran ke hadrat ilahi, terima kasih ya ALLAH engkau lah yang maha mengetahui apa yang terbaik buat hamba mu ini. aku di sah kan oleh UPT positif dengan dua garisan yang sangat lah terang. aku dan hubby panik, takut.. dan macam-macam lah, tetapi..hehe, dengan adanya keyakinan kehadap sang pencipta kami serah kan kepadanya. amin ya rabbal alamin.


2 month~~ berat badan ku makin berkurangan, pipi yang dulu nya montel2x sikit makin kurus, tapi aku tetap gembira, kerana hanya untuk dia (my baby) makan pun aku memilih, makanan yang boleh ku makan pada bulan ini hanyalah lah ayam. (kfc) hamboi selera bukan main. hehe.. kfc lunch dinner jak. rm6.80 tambah cukai gov. dalam rm 7. lebih gitu lah. hampir setiap hari hanya makanan tersebut yang boleh ku telan. selain Kfc buah-buahan pun ku hantam, antara nya.. durian,langsat,rembutan,apple merah. limau.miahahahaha bertapa jeles nya orang-orang terhadapku?? hehe aku bertuah sikitlah sebab pada masa aku mengidam buah-buah ni. time itu juga lah banjir buah. musim buah.



3 month~~ tahap alahan dalam diri ku kini bertambah, hahahaha. bila makan muntah,bila makan muntah, itu saja lah rutin ku, berat badan makin susut, kini ku bertemankan surah-surah dari AL-QURAN, al fatihah, dan selawat nabi (bagus ni diamalkan) en hubby macam biasa, bagi kata semangat. tapi betul lah. aku memang asal muntah jak ku cuba makan lagi. sehingga lah akhirnya alahan ku makin berkurang. syukur alhamdulillah.



4 month~~ alahan tetap ada,tapi time pagi ja, asal bangun tidur jak.. terus tekak mengembang, jadi kita mesti sediakan biskut untuk di kunyah2x. berat badan naik dah sekilo, sebab tekak ni asik mahu minum duchlady saja.wahhh dan diketika ini juga aku sibuk mencari baju mengandung.. hahahaha, over kan?? padahal perut haku bukan besar mana pon. kalau aku pakai baju kurung pun muat lagi. hehehe <--- nampak ka di situ??  tapi betul lah baju maternity ni bukan nya murah. kalau budjet takat-takat rm 70.00 tidak dapat hoke. tapi itu lah budjet ku, bukan jak rm 70.00 sepasang ada kah aku mahu 2 pasang??? hahahahahaha. malu nya aku pada diri ku sendiri sebab ingat ini zaman 90 an ka??? mana mahu cari baju maternity rm 70.00 2 pasang???

tapi disebabkan kebijakkan haku.. <---- hamboiiii, haku dapat mencari baju maternity yang amatlah murah, bunga2x vantage lagi. haku apa lagi malas sudah ku memikir, terus aku sambar satu.

haku~~ kak yang ini berapa harga??

kakak tu~~ rm 48.00 dik ada lagi warna lain, (sambil membongkar2x)

haku~~ ermmm, kak 35.00 lah ba sambil memegang perut ku <--- tektik wanita mengandung. miahahahaha

kakak tu~~ ok lah rm 35.00

tengok?? kalau kita pandai menawar harga boleh turun lagi tu sampai rm 10.00 tapi nasib baik en somi sudah menjeling2x haku. <--- isyarat tu. over acting nya haku, sory ya kawan-kawan. sampai sahaja di rumah aku dengan bangga nya memakai baju tersebut di depan my mum and my sister. hahahaha disitu lah ketidak sabaran ku datang.

sis~~ cantik plak baju mu mie?? berapa lah kunun tu? <--- nada jeles tu

haku~~ murah jak rm 35.00 macam cantik pulak kan?? " dalam hati kecik ku, aduh kenapa lah aku tidak ambil dua tadik''

sister~~ ahhahh, cantik sot, <--- masih lagi nada ndak puas hati.

haku pon berlalu kebilik dengan masih memakai baju maternity tersebut, bila sampai depan suami.

haku~~ yang cantik ka?? <--- nada gembira, suami aku memang pantang kalau aku buat nada-nada demikian.

suami~~ cantik yang, ngam betul dengan sayang baju ni.

haku~~ iya kan yang? kenapa lah haku tidak amik dua tadi.

suami~~ itu lah ayang, kalau suka beli lah ba dua, ini sampai rumah sudah baru mau dua. <--- nada suami seperti mahu aku tahu '' padan muka mu. hahaha

haku~~ membisu seribu bahasa <--- mahu suami rasa serbah salah. hahaha

suami~~ iyalah yang, kalau sayang suka habis makan kita pi beli lah.

haku~~ dengan nada keriangan. betul ni yang? jom lah kita pi sekarang nanti tutup pulak tu kedai. kan hari ni hari ahad. <--- memang tiada kesabaran betul mangkuk hanyun ni.

suami~~ sabar lah ba, kita kan belum makan lagi <--- barangkali dalam hati nya, aku kasih makan juga dia baju ni tau!!!















         






No comments:

Post a Comment

Kisukisuka@idahku's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah